Tegenwoordig wordt er meer dan ooit gebruik gemaakt van media: er ontstaan steeds meer nieuwe vormen van media. Een aantal ontwikkelingen zijn te danken aan de inzet van ICT. Deze nieuwe vormen van media zorgen voor een ander gebruikerspatroon, waar vroeger diensten ‘gepusht’ werden, maken gebruikers tegenwoordig hun eigen keuze over welke content ze wanneer en hoe willen ontvangen. ICT draagt op meerdere gebieden bij aan deze ontwikkelingen. We onderscheiden daarin drie aspecten, die allemaal hun eigen uitdagingen bieden: productie, distributie en presentatie van beeld en geluid. Deze aspecten hebben invloed op het maatschappelijk gebruik van media.
Productie
Door de inzet van ICT in media verandert de werkwijze van producenten, content kan namelijk veel sneller vergaard worden uit meerdere bronnen. Zo kan een journalist op locatie zijn item monteren en direct online zetten. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van ‘user generated content’. De hoeveelheid content neemt hierdoor snel toe, waardoor gezocht moet worden naar nieuwe manieren om deze enorme hoeveelheden data te beheren.
Distributie
Waar vroeger iedereen de keuze had uit dezelfde kleine hoeveelheid televisiekanalen, kan men tegenwoordig kiezen voor een persoonlijke informatievoorziening. Hierbij wordt ook nog eens een hogere, digitale kwaliteit van beeld en geluid geboden. Dit zorgt voor grote hoeveelheden dataverkeer, waarvoor nieuwe technieken nodig zijn. Op internet wordt gebruik gemaakt van peer-to-peer technologie, terwijl in mobiele applicaties juist gebruik gemaakt moet worden van sterke compressie.
Presentatie
Technologische ontwikkelingen zorgen er voor dat we tegenwoordig in ‘High Definition’ naar films kunnen kijken op platte TV’s, maar ook onderweg op een mobiele telefoon. Wie weet hebben we binnenkort allemaal een 3d-tv in onze woonkamer staan, waarop we natuurlijk onze eigen programma’s kiezen. De eindgebruiker krijgt te maken met nieuwe vormen waarop media gepresenteerd worden.
Maatschappelijke gevolgen
Al deze veranderingen in de media zorgen voor een veranderend gebruik van media. Content wordt sneller verspreid en wordt door steeds meer mensen gemaakt en ontvangen. De presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten worden niet voor niets de ‘YouTube-elections’ genoemd.
Medialogy
Media & ICT mogen dan een onbekende combinatie zijn, ze hebben samen gezorgd voor een nieuwe manier waarop wij met beeld en geluid omgaan. Tijdens het symposium Medialogy zullen we terugkijken op hoe deze veranderingen tot stand zijn gekomen, maar belangrijker: welke ontwikkelingen ons nog te wachten staan op het gebied van ICT bij de productie, distributie en presentatie van beeld en geluid.
Om een concrete voorbeelden te geven van de combinatie Media & ICT, hebben we een aantal artikelen en filmpjes geplaatst.